Onderwijs
De Prins Clausschool is een school waar leren centraal staat en waar leren ook nog plezierig is!
Onze school werkt vanuit het idee dat een kind als individu kan groeien naar een toenemend zelfstandig persoon, die eigen keuzes kan maken. In goede samenwerking met ouders, instanties en partners willen we kinderen de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen. We hebben als school een opdracht om het onderwijs af te stemmen op de pedagogische en didactische behoeften van de kinderen. Om dit te realiseren werken we met een aantal uitgangspunten bij het vorm geven van ons onderwijs. De belangrijkste uitgangspunten zijn:
- werken vanuit een positieve benadering binnen alle relaties;
- het bieden van veiligheid en ruimte door middel van een goede relatie tussen kind en leerkracht, door een heldere instructie en een duidelijke structuur;
- een efficiënte klassen- en schoolorganisatie;
- het creëren van succeservaringen voor alle kinderen en medewerkers; we kijken naar en denken in mogelijkheden en niet naar de onmogelijkheden;
- het gebruik maken van alle intelligenties om kinderen zo breed mogelijk te ontwikkelen;
- een groot scala aan didactische werkvormen en hulpmiddelen om elk kind kansen te bieden: leerkrachten die werken met een goed gevulde gereedschapskist;
- intrinsieke betrokkenheid en motivatie door middel van inspiratie van de leerkracht en door boeiend onderwijs dat kinderen én leerkrachten aanspreekt;
- toekomstgerichtheid: kinderen voorbereiden op de toekomst door kennis en vaardigheden die ze niet alleen nu, maar vooral ook straks nodig hebben;
- aandacht schenken aan elk kind op elk niveau en extra aandacht voor kinderen die meer uitdaging of speciale ondersteuning nodig hebben;
- alle kinderen en collega’s zien en horen; vanuit veiligheid, betrokkenheid en aandacht het kind helpen in zijn ontwikkeling; zorgen voor elkaar op alle niveaus in de school;
- hoge verwachtingen van kinderen en leerkrachten om zo goed mogelijke resultaten te behalen; we willen het maximale uit elk kind halen;
- rust uitstralen, keuzes maken en de tijd nemen en maken om aandacht voor elkaar te hebben en nieuwe ontwikkelingen eigen te maken op alle niveaus;
- vakmanschap van leerkrachten, want ze vervullen een cruciale rol bij het vorm geven van goed onderwijs;
Om kinderen optimale kansen te bieden op ontwikkeling vinden we ook de omgeving belangrijk: een fijn en schoon gebouw, een goed verzorgd plein, een overzichtelijke indeling, een rijke, uitdagende en gestructureerde leeromgeving in de lokalen. We werken voortdurend aan het steeds verder realiseren van passend onderwijs voor onze kinderen. Plezier in leren, kwaliteit van het werk, leren leren en toekomstgerichtheid staan daarbij centraal. We willen kinderen de bagage meegeven die nodig is in het leven.
Om dit alles te realiseren is een goed functionerend team nodig: iedereen in onze school levert vanuit zijn/haar kwaliteiten een bijdrage aan de school als geheel. We willen een team zijn waarin:
- we echt samenwerken aan een gezamenlijk doel
- men elkaars kwaliteiten kent en versterkt door deze te bundelen tot één geheel
- waarin mensen open staan voor elkaar in een professionele cultuur en in een prettige sfeer
|
Daar werken we voor!
Bij ons op school kan een kleuter ook werkelijk een kleuter zijn. Om de totale ontwikkeling van de kleuter goede kansen te geven, moet het kind zien, voelen, beleven en meemaken, wil het later in abstractie leren denken. Het kind mág niet alleen kleuter zijn, maar móet het zelfs zijn om later niet in de problemen te komen.
Er dient een langzame overgang te zijn van ervaringsgericht werken in de onderbouw naar programmagericht werken in de midden- en bovenbouw (groep 4 t/m 8).
- we zorgen voor een sfeer van veiligheid en geborgenheid op school;
- we hebben methodes aangeschaft, die onderwijs op maat, werken met verschillen tussen leerlingen, toestaan;
- we gebruiken het model zelfstandig verwerken, waarbij de leerlingen na de instructie zelfstandig aan het werken gaan, zodat de leerkracht tijd heeft leerlingen met leerproblemen te helpen;
- we volgen leerlingen nauwlettend in hun ontwikkeling door middel van toetsen in de klas en door ons leerlingvolgsysteem.
Op deze manier willen we uw kind zo effectief mogelijk begeleiden in hun ontwikkeling.